Gyakran nehéz eldönteni, hogyan is álljunk neki önéletrajzunk elkészítésének vagy akár frissítésének. Ilyenkor fejben több kérdés is felmerül, cikkünkben ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.
Egy önéletrajz átfutásával jellemzően a vállalatok HR-esei maximum 1-2 percet töltenek el, átlagosan inkább csak 15 másodpercet. Ahhoz, hogy egyáltalán behívjanak interjúra nagyon fontos, hogy az önéletrajzod átlátható és lényegre törő legyen. A terjedelme pedig semmiképpen sem lépheti túl a 2 oldalt.
„Ahány ház, annyi szokás”. Esetünkben ez két szempontból is igaz:
· Ahány cikket írtak tele tanácsokkal egy jó önéletrajz elkészítéséhez, annyi féleképpen adtak tippeket, hogy mik legyenek benne.
· Ahány szakma, vállalat létezik, annyi féle az elvárás és az, hogy mire figyelnek a HR-esek a jelentkezők önéletrajzában.
Ezért is nehéz általános tanácsot adni, amivel több jelentkező is legalább az első rostán keresztül jut. Annyi biztos viszont, hogy akármilyen sokszínűek lehetnek a CV-k vannak kötelező elemei.
Személyes adatok leglényegesebb elemei közé tartozik a teljes név, a telefonszám, az e-mail cím, a lakcím (ha előnyt jelenthet a megpályázott állás közelsége) és esetleg szakmától függően a közösségi média elérhetőség. Ezeken felül felmerülhet még a kérdés, hogy szükség van-e önarckép csatolására? A válasz technikailag az, hogy nem kötelező, mégis tanácsolt a beillesztése, mert meglepő, már-már gyanús is a hiánya.
Az önéletrajz legfontosabb részét képezi a szakmai tapasztalat. Ezért nem elég csupán a betöltött pozíciókat, a munkahelyeket és az egyes munkahelyen eltöltött időtartamot feltüntetni. Részletesen, de formailag vázlatosan tanácsolt kibontani az ott ellátott feladatkört, amennyiben a feladatok relevánsak a megpályázott állás szempontjából. Kifejezetten javasolt azokat a kulcsszavakat használni ebben a részben is, amelyek a pozíció leírásában, elvárásaiban szerepelnek. Egy jó CV folyamatos optimalizálást, testre szabást igényel.
Ma már ennek azért van óriási jelentősége, mert egyre több HR szoftverben használják fel a mesterséges intelligenciát. Az AI ilyen esetekben arra is képes, hogy az álláshirdetés alapján kiemeli és kategorizálja az önéletrajzban szereplő kulcsszavakat. A HR-eseknek ez nagy könnyítés, hiszen sokkal gyorsabban tudják szelektálni a jelölteket. A kulcsszavak hiányában viszont nagy eséllyel nem tanulmányozzák át a beküldött anyagokat és így a jelölt elesik a lehetőségtől.
Egy másik fontos tanács, hogy csak a releváns munkatapasztalatokat szabad feltüntetni, mivel a 10-15 évnél régebbi munkahelyek vagy feladatok részletezése a legtöbb esetben teljesen felesleges.
Az iskolai végzettség felsorolásakor, a munkaerőpiacra újonnan belépő személyek kivételével, elég a legmagasabb iskolai végzettségekre megnevezése. Logikus, hogy ha van például egyetemi diplománk, akkor miért lenne szükség a középiskola feltűntetésére. Ehelyett érdemes lehet azokat a képzési programokat kiemelni, amelyekkel bizonyítani tudjuk, hogy bizonyos képességek, tudás birtokában vagyunk és maximálisan alkalmasak vagyunk egy új állás feladatainak ellátására is.
Pályakezdőknek viszont, szakmai tapasztalatuk hiányában, célravezető a tanulmányokat bővebben kifejteni: iskolán kívüli tevékenységek, tanulmányi projektek, publikációk, versenyek, egyéb képzések.
Annak a bemutatása is lényeges, hogy milyen speciális képességekkel, készségekkel rendelkezünk. Az egyik legalapvetőbb elvárás cégek részéről az idegen nyelvtudás, illetve az informatikai ismeretek. Ezeknek ajánlott a részletesebb kifejtése: tanult nyelvek, nyelvtudás szintje, programismeret, tanuláshoz és programokhoz fűződő képességek.
Más „soft skill-ek” is (pl.: kommunikáció, csapatmunka, alkalmazkodóképesség, rugalmasság, szervezési és vezetői készségek) jól mutatnak felsorolás szinten egy önéletrajzban, amennyiben az adott állásnak megfelelően vannak kiválasztva.
A kötelező elemeken felül bizonyos pozíciókban, CV terjedelmétől függően nem árt egyéb információkat is feltüntetni. Például a hobbik, célok bemutatása személyesebbé teheti az önéletrajzot, mert ezek árnyalják személyiségünket. Azt viszont jól át kell gondolni, hogy az adott hobbi vagy cél mennyire passzol a megpályázott állással.
A legjobb CV készítésére is alkalmas program kiválasztása sok mindentől függhet. Befolyásolhatja, hogy mennyire ismerjük az adott szoftvert, mire van éppen szükségünk. Szempont lehet a:
· Könnyű használat: A felhasználóbarát felület, egyszerűség és gyorsaság különösen fontos, főleg, ha gyakran kell frissíteni a CV tartalmát.
· Dizájn: Mennyire tudom a saját ízlésemhez igazítani az önéletrajzot, személyesebbé tenni.
· Testreszabhatóság: A megpályázott állások elvárásai alapján mennyire egyszerűen módosítható a CV.
· Költség: Vannak ingyenes alkalmazások, de néhány applikáció teljesen vagy részlegesen előfizetős.
Egy önéletrajz elkészítéséhez számtalan asztali és online program is rendelkezésre áll. Ezeknek megvan a maga előnye és hátránya.
Ha valakinek könnyen elérhető, gyors megoldásra van szüksége, akkor széleskörű elterjedtségére is tekintettel az egyik legkézenfekvőbb opció a Microsoft Word. A használatot segítik a program beépített sablonjai, amelyekkel egyszerűen lehet átlátható és részletes önéletrajzot létrehozni és folyamatosan frissíteni a tartalmukat. A sablonoknak viszont egy hátránya tud lenni, főleg azok esetében, akik a nem olyan jártasak a program használatában: A sablonok módosítása, átrendezése fejtörést tud okozni.
Ezt a hátrányt egy másik online grafikai tervező program, a Canva jól kiküszöböli. Nemcsak, hogy több száz template érhető el a szerkesztőben, hanem ezeken felül számos grafikával, ikonnal, stock fotóval támogatja az önéletrajzok dizájnjának személyre szabhatóságát.
Az oldalnak egy hátulütője van: az elemek a nagy része csak Canva Pro előfizetéssel érhető el, de szerencsére az ingyenes opciók is számos alternatív dizájn elkészítésének adnak teret. A legnagyobb hátránya viszont az, hogy felhasználás szempontjából nem a legegyszerűbb platform. Azoknak, akik nem ismerik az alkalmazást kell egy kis idő, amíg elsajátítják rejtelmeit.
Egy másik hosszú távon is jó megoldást biztosító program az Europass online CV készítője. Technikailag máshogy működik, mint a másik kettő felsorolt alkalmazás. Először egy digitális profilt kell elkészíteni, miután ez megvan lehet csak a CV-t generálni. Ekkor lehet szűkíteni még és bővíteni is a CV-ben szereplő adatokat és kiválasztani az önéletrajz stílusát.
A használat rendkívül egyszerű, ingyenes és mivel regisztrációhoz kötött a digitális profil évekig is elérhető marad. Dizájn szempontjából ennél a legkevesebb a választék, ezért ebből a szempontból nem lehet személyre szabni az önéletrajzot. Tartalmilag viszont megválasztható, hogy milyen adatok, melyik szekciók szerepeljenek a CV különböző verzióiban, tehát sokban megkönnyíti az önéletrajzok testre szabását a megpályázott állások elvárásai alapján.
Legnagyobb hátránya annyi, hogy mivel Európa szinten rendkívül elterjedt a forma, nehezebb vele kitűnni a tömegből. Alapvetően viszont előnye, hogy egy letisztult, átlátható CV-ket lehet vele létrehozni, amiket akármikor könnyedén lehet módosítani.
Sikeres önéletrajzok készítésének nagy szabálya, hogy nem kerülhetnek bele lényegtelen, irreleváns vagy elavult információk, mert ezek a fókusz elvesztéséhez vezetnek.
Személyes adatoknál a nem ajánlott például a kor, születési dátum, családi állapot és a vallás feltűntetése, mivel ezek akár öntudatlanul is, de negatívan befolyásolhatja a HR-esek jelöltről alkotott képét, benyomását. A szakmai tapasztalatokra és a tanulmányokra ugyanez igaz. Ezért muszáj vázlatosan a kulcsfontosságú feladatokra, eredményekre és képesítésekre összpontosítani.
Ami még nagyon fontos az önéletrajz elkészülte után, hogy helyesírási hiba nem maradhat benne. Ennek érdekében a többszöri újra olvasás mellett javasolt másodvéleményt is kérni. Több szem, többet lát.
Egy biztos, a mihamarabbi siker érdekében sok időt kell a CV optimalizálására, testre szabására költeni, de ez egy olyan befektetés, amely a végén meg fogja érni.