5 tipp az új munkavállalók sikeres integrációjához

8 perc olvasás

HR tanácsadóként nap mint nap találkozunk azzal a kihívással, amit az új munkavállalók beilleszkedése jelent egy szervezet életében.

5 tipp az új munkavállalók sikeres integrációjához

Tudjuk, hogy az első hetek tapasztalatai döntően befolyásolják, milyen hosszú távú kapcsolat alakul ki a munkavállaló és a munkáltató között. Ez a folyamat pedig még összetettebb, amikor a kollégák harmadik országból érkeznek, gyakran több ezer kilométert megtéve, hogy akár két évre egy teljesen új életet kezdjenek Magyarországon.

Ők nemcsak egy új munkahelyi közegbe csöppennek, hanem egyszerre kell helytállniuk egy ismeretlen nyelvi-kulturális környezetben és megküzdeniük a mindennapi élet gyakorlati kihívásaival. Mindezt sokszor egyedül, családjuk nélkül, idegen közegben.

Erre a komplex helyzetre válaszul, a kultúrsokk megelőzése és partnereink tehermentesítése érdekében hoztuk létre egyedülálló utógondozási programunkat.

Szolgáltatásunk célja, hogy gondoskodásunkat ne csak az érkezésig éreztessük, hanem azon is túl. Mégis, a valódi integráció akkor kezdődik, amikor a munkavállaló belép a közösségbe. Ekkor válik kulcskérdéssé a bizalom, a kötődés és az elköteleződés támogatása.

Az elmúlt évek során sok száz munkavállaló útját kísértük végig. Testközelből láttuk, melyek azok a területek, ahol nemcsak a munkavállalók, de a foglalkoztatók is igénylik a háttértámogatást. Most összegyűjtöttük azt az öt bevált gyakorlatot, amelyekkel bizonyítottan gördülékenyebbé tettük a beilleszkedést, és hozzájárultunk ahhoz, hogy az új kollégák valóban otthon érezzék magukat új munkahelyükön.

 

1. Optimalizált onboarding – mert az első benyomás számít

Tapasztalataink szerint az új munkavállalók beilleszkedésének kulcsa az első napokban rejlik. Különösen, ha valaki teljesen új országba érkezik. Az első benyomások nemcsak a munkáról szólnak, hanem az egész élethelyzetről. Ha ezek pozitívak, az elköteleződés első lépése már megtörtént.

Éppen ezért, nálunk az onboarding már jóval az érkezés előtt elkezdődik. A program első lépéseként egy digitális e-learning felületet biztosítunk, amelyhez a munkavállalók már az állásajánlat elfogadásától hozzáférhetnek. Az itt található anyagok nemcsak a magyar munkajogi és kulturális sajátosságokat mutatják be, hanem praktikus útmutatást is nyújtanak, például az öltözködésről, közlekedési szabályokról vagy a helyi szokásokról.

A tudás azonban csak akkor válik igazán értékessé, ha a mindennapokban is alkalmazható. Ezért különös hangsúlyt fektetünk arra, hogy a megérkezés utáni első napokban kézzelfogható támogatást is biztosítsunk. HR koordinátoraink már a repülőtéren fogadják az érkezőket, elkísérik őket a szálláshelyükre, segítenek eligazodni a környéken, bemutatják a közlekedési lehetőségeket, és megmutatják, hol találják a legfontosabb boltokat: legyen szó élelmiszerről, ruházatról vagy elektronikai cikkekről.

Az onboarding folyamatunk ugyanakkor a fogadó szervezetet sem hagyhatja ki. Kulturális érzékenyítő tréningjeink segítenek a vezetőknek és a közvetlen kollégáknak, hogy tudják, milyen kommunikációs és kulturális különbségekre érdemes figyelniük. A HR-es kollégáknak pedig célzott képzéseket biztosítunk az új munkatársak hatékony támogatásához.

 

 2. A személyes kapcsolat ereje

A bizalom kialakítása nem várhat, ezért a személyes kapcsolatfelvétel is már a megérkezés előtt megtörténik. Dedikált HR koordinátoraink segítik a folyamatokat, akik általában ugyanabból az országból érkeztek, mint az új munkavállalók. Anyanyelvi támogatásuk, személyes tapasztalataik és tanácsaik kulcsfontosságúak a beilleszkedés első időszakában és az itt tartózkodás alatt is mindenben rendelkezésre állnak.

A személyes kapcsolatok erősítésére különböző csapatépítő programok, workshopok és közösségi események szervezését is támogatjuk, amelyek elősegítik a munkahelyi közösséghez való tartozás érzését.

 

 3. Mentorálás – a személyre szabott támogatás kulcsa

A HR koordinátorok szerepe nem ér véget az onboarding után, végigkísérik a munkavállalókat teljes magyarországi tartózkodásuk alatt.

A mindennapi kérdésektől kezdve az adminisztratív ügyintézésen át az orvosi ellátás megszervezéséig sokrétű támogatást nyújtanak. Ott vannak, ha probléma adódik és ott vannak akkor is, amikor "csak" egy kérdés merül fel.

A mentorálás lényege ugyanakkor túlmutat a napi ügyintézésen.

A HR koordinátorok kulturális közvetítőként is működnek: segítenek értelmezni a helyi szokásokat, elmagyarázni a vállalati elvárásokat, vagy akár konfliktushelyzetekben hidat képezni a felek között. Emellett fontos szerepük van abban is, hogy a munkavállalók hosszabb távon is fejlődjenek: rendszeresen ösztönzik őket nyelvtanulásra, készségfejlesztésre, önállóságuk növelésére, hogy idővel egyre magabiztosabban boldoguljanak az új környezetben.

 

4. A digitális támogatás előnyei

Miközben a személyes támogatás és az emberi kapcsolatok szerepe megkérdőjelezhetetlen, a mai világban nem szabad figyelmen kívül hagyni a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket sem. Mi is hisszük, hogy a sikeres integráció kulcsa az egyensúly megtalálása: az arany középút a személyes jelenlét és a technológiai támogatás között.

A fizikai távolságokat áthidalva elérhetővé tesszük a már korábban említett oktatási és tájékoztató anyagainkat digitális platformunkon keresztül. E-learning rendszerünk nemcsak az első napokban nyújt kapaszkodót, hanem később is folyamatosan elérhető, így támogatja az új munkavállalók tanulását, fejlődését és gördülékeny beilleszkedését az új környezetbe.

 

5. Folyamatos visszajelzés

Munkánk jelentős része visszajelzések adására és fogadására épül. A munkavállalók és a munkáltató partnereink észrevételeit egyaránt központi szerepbe helyezzük, hiszen ezek alapján tudjuk folyamatosan fejleszteni szolgáltatásportfóliónkat.

Természetesen a visszajelzés nemcsak egyirányú: a munkavállalók felé egyaránt folyamatosan adunk visszajelzést, mi, és a munkáltatók is. Ebben kulcsszerepet töltenek be a HR koordinátorok, akik tolmácsként és közvetítőként segítik a folyamatos párbeszédet.

Továbbá egyik fontos eszközünk az éves elkötelezettségi felmérésünk, amelyet a munkavállalók töltenek ki. Az így kapott eredmények számunkra is értékes visszajelzést jelentenek, hiszen ezek segítségével időben felismerhetjük a felmerülő nehézségeket és azonosíthatjuk az elégedettség/elégedetlenség mögött húzódó okokat. Az eredmények alapján pedig mi is értékes visszajelzést adunk ügyfeleink számára és célzott akciótervek formájában konkrét javaslatokat fogalmazunk meg a munkavállalói elkötelezettség javítása érdekében.

Háromoldalú kommunikációs modellünk, amelyben a munkáltató partnereink, az utógondozott munkavállalók és a Bányai Consulting vesz részt, lehetővé teszi, hogy a nyelvi különbségek se jelentsenek akadályt, és minden fél hangja érvényesülni tudjon.

 

 Összegzés

A tudás hatalom. Programunk célja, hogy ezzel a tudással felvértezve a munkavállalók, magabiztosan és biztonságban kezdhessék meg új életüket Magyarországon. Az öt tipp nemcsak az információátadást szolgálják, hanem segítenek leküzdeni a kultúrsokkot is, amely az egyik legnagyobb akadálya lehet a sikeres integrációnak külföldi munkavállalás esetén.

Hiszünk benne, hogy a fejlődés nem áll meg: mi magunk is folyamatosan tanulunk, fejlesztjük szolgáltatásainkat, és partnereinkkel közösen dolgozunk azon, hogy a munkavállalók ne csak dolgozzanak, hanem valóban jól is érezzék magukat és új életet tudjanak itt kialakítani.

Vissza
Megosztom