World of professions: everyday life of a software tester

6 minutes to read

Mivel foglalkozik egy szoftvertesztelő és kell-e hozzá programozói tudás?

World of professions: everyday life of a software tester

Manapság egyre többen nyitnak az IT világ felé, és szívesen kipróbálnák magukat akár programozóként, szoftverfejlesztőként vagy hasonló pozíciókban. Cikkünkben a szoftvertesztelők mindennapjait mutatjuk be, ami bár szorosan kapcsolódik ezekhez a területekhez, programozói tudást nem feltétlenül igényel. A munkakört Podmaniczky Nóra segítségével járjuk körbe, aki a SEON nevű csalásmegelőzési szoftvert fejlesztő startupnál dolgozik minőségbiztosítási, ún. Quality Assurance pozícióban.

„Úgy tanultam meg, hogy elkezdtem csinálni”

Nóra egy reklámügynökségnél kezdte a pályafutását, ahol akkoriban még nem volt jellemző, hogy külön tesztelőket alkalmaztak volna. A cégnél egy olyan projektre került, ahol folyamatban volt egy komplex website fejlesztése és a tesztelési időszakban már ő is részt vett. „Mikor megérkeztem a céghez, a szövegírótól a projektmenedzseren át mindenki tesztelt. A weboldal mögött egy nagy adatbázis volt, rengeteg cikkel, amin felül regisztrálni és játszani is lehetett, tehát sok funkciót kellett tökéletesítenünk. Ezt nagyon megszerettem és a későbbiekben is mindig hasonló projektekkel foglalkozó cégekhez mentem” – kezd bele a történetébe Nóra, aki a karrierje elején mindig projektmenedzser vagy account manager pozíciókban dolgozott, mígnem eljött egy pont az életében, ahol döntenie kellett. – „Akkoriban már kezdtek bejönni a cégekhez a tesztelő pozíciók. Én akkor már majdnem 10 éve dolgoztam reklámügynökségeknél és végül sikerült egy tesztelői pozíciót megcsípnem. Úgy tanultam meg, hogy elkezdtem csinálni” – meséli.

Többet jelent, mint manuális tesztelés

Nóra a SEON-nál egy három főből álló manuális csapatot vezet és szorosan együttműködnek az automatizáló tesztelőkkel is, akik jellemzően a fejlesztői csapatokba vannak beintegrálva. A cégük alapvetően magas kockázatú – például pénzügyi, regisztrációs – tranzakciók ellenőrzésével foglalkozik, és 0-24-ben visszajelzést küld az ügyfeleknek arról, hogy egy-egy tranzakció rendben van-e vagy gyanús. Ennek a funkcióit fejlesztik a csapattal nap mint nap. „A Quality Assurance folyamat során végigkövetem az egész fejlesztési folyamatot, és felügyeljük a funkciók tervezésétől kezdve egészen a kiadásig. A meetingeken megbeszéljük, hogy egy-egy funkció hogy fog kinézni mind működés, mind design szempontjából. Itt kiderülnek azok az esetleges problémák, amikkel majd foglalkoznunk kell, és azon dolgozunk, hogy jó legyen a minősége annak, amit kiadunk a kezünkből” – magyarázza a szakember, akinek a fő feladata, hogy a csapatába tartozó három ember munkáját támogassa.

Nem kell kódot írni, sem olvasni

Bár nem árt némi alap tudás a különböző kódnyelveket illetően, Nóra feladatkörébe nem tartozik bele sem a kódok írása, sem az olvasása. „Én effektíve a felületet kapom meg. Ha az admin panelünket tesztelem, akkor az úgy néz ki, mintha valaki egy webshopban megvásárolna valamit, csak én nem megvásárolni akarom, hanem el akarom törni az egészet. Például beírom a termék melletti mezőbe, hogy mínusz 99 darabot szeretnék valamiből, és megnézem, hogyan reagál a rendszer. Ezután ezeket a hibákat javítgatjuk.” Nagy kreativitás kell ehhez a munkához, hiszen olyan dolgokat kell kipróbálni, amire még senki sem gondolt. „Fontos, hogy az IT-ban sosincs olyan, hogy minden 100%-ig le van írva egy specifikációban. Arra is kell gondolnunk, ami nincs leírva” – hívja fel a figyelmet a munkakör kihívásaira Nóra.

A komplex termékismeret segíti a napi munkát

A szakember egy átlagos napja mindig egy reggeli meetinggel kezdődik, ahol a csapata megbeszéli, ki mit csinált előző nap és mit tervez aznapra, mik az esetleges nehezítő tényezők. Az ő feladata, hogy segítse a csapatot, figyelmeztesse őket a lehetséges problémákra. „Én vagyok itt a legrégebben, így nekem van a legtöbb terméktudásom. Vannak dolgok, amik esetleg csak az én fejemben vannak, így tudom őket azzal segíteni, hogy mikor mire figyeljenek oda. Mindenki minimum egy éve van itt és elég jó a csapat, így napi szinten már nem kell belefolynom a tesztelésbe. Általában a kisebb prioritásban lévő projektek tesztelése marad rám, illetve elég sok meetingem van, de ezt a részét is szeretem a munkámnak” – sorolja a napi feladatokat Nóra. A komplex termékismerete nem csak abban segíti, hogy átlátja az összes részfolyamatot, hanem abban is, hogy nem kell feltétlenül órákat gondolkoznia azon, hogy miket kell tesztelni. „Fontosnak tartom a tervezést, és ha van rá időm, szívesen megcsinálom. Ilyenkor leírom, hogy pontosan hogyan szeretném tesztelni az adott dolog működési mechanizmusait. De ha kevesebb időm van, akkor ezt már a tesztelés közben csinálom, de nyilván nekem ebben nagy előnyöm van.”

Mindent meg kell kérdőjelezni

Hogy hogyan válhat valakiből jó szoftvertesztelő, arra nincsen egyszerű recept, de Nóra fontosnak tartja azt a képességet, hogy mindent meg kell kérdőjelezni, és folyamatosan kutatni kell, hogy mit lehet még ezen felül is megvizsgálni. A kreativitás és az analitikus készség, illetve a monotonitástűrés is fontos kvalitások a szakmában, hiszen sokszor előfordul, hogy sokadjára sem sikerül kijavítani egy problémát, és ilyenkor a munkafolyamat kezdődik elölről. „Fontos még az empátia és a jó kommunikációs készségek is, mert a mi feladatunk az, hogy rámutassunk a kódokban lévő hibákra, ami mindig tud kihívást okozni – bár nekem szerencsém van, mert nagyon jó csapattal dolgozhatok együtt.” Nóra a tanuláshoz elsősorban az önfejlesztést, különböző online elvégezhető kurzusokat és IT iskolákat ajánl.

Készítette: Kövecses Evelin
Forrás: profession.hu profession.hu

 

Vissza
Megosztom